ԱՄՆ նախագահ Դոնալդ Թրամփը հայտարարել է, որ կքննարկի Իրանը կրկին ռմբակոծելու հնարավորությունը, եթե Թեհրանն ուրանը հարստացնի մինչև «տագնապալի» մակարդակի։ Թրամփը հավելել է, որ կցանկանար տեսնել, թե ինչպես են Միջազգային ատոմային էներգիայի գործակալության կամ այլ հեղինակավոր աղբյուրի տեսուչները ստուգում Իրանի միջուկային օբյեկտներն անցյալ շաբաթավերջին դրանց ռմբակոծությունից հետո։               
 

«Աստծո փառքի համար»

«Աստծո փառքի  համար»
19.07.2013 | 11:54

«Իրատես de facto»-ի հյուրն է գեղանկարիչ ՄԱՅԻՍ ՄԽԻԹԱՐՅԱՆԸ, ում արվեստանոցում հյուրընկալվելիս հաղորդակցվում ես ոչ թե սոսկ արվեստի, այլ դրա աստվածատուր խորհրդի հետ: Այս հարցազրույցը մի յուրատեսակ ճանապարհ է, որ պիտի մեր ընթեցողին ևս ուղղորդի դեպի այդ խորհուրդը, ճանաչելի դարձնի նրա համար իր կողքին ապրող մի ինքնօրինակ արվեստագետի կերպարը:

«ԵՍ ՍԿՍԵԼ ԵՄ ՆԿԱՐԵԼ ՄՈՐՍ ԱՐԳԱՆԴԻՑ, ԵԹԵ ՈՉ ԴՐԱՆԻՑ ԱՌԱՋ»
-Մայիս, Ձեր բոլոր ստեղծագործությունների հետևում «Աստծո փառքի համար» գրառումն է: Սկսենք զրույցը հենց այդ արտահայտության մեկնաբանությամբ:
-Ես սկսել եմ նկարել մորս արգանդից, եթե ոչ դրանից առաջ: Բայց հետո` հասուն տարիքում նկարելիս, եկավ մի պահ, որ իմ մեջ ինչ-որ բան փոխվեց: Ես տեսա մի շնորհ, որը տրված է ի վերուստ: Եվ ուրեմն, դա պետք է ունենա հեղինակ: ՈՒ մարդ արարածն իրեն տրված շնորհը պետք է հետ վերադարձնի: Ինչո՞ւ Մոցարտը չորս տարեկանում գրեց սիմֆոնիա: Արդյո՞ք Մոցարտը գրեց: Երբ ավարտում եմ որևէ աշխատանք, մոռանում եմ, որ ես եմ հեղինակը: Սկսում եմ դրան նայել ուրիշ աչքով: Հասկանում եմ, որ ես չէի կարող դա նկարել: Ես այդքան չկամ: Դա Աստծո փառքին է ծառայում, ու երբ մարդ արարածը վրձինը վերցնում է ձեռքը, Աստծո շնորհը կամ հրեշտակներն են օգնում, որ ինքը կարողանա ի մի բերել այդ ամենը: Շնորհն Աստծուց է, այդ պատճառով էլ ես կատարում եմ այդ գրառումը, որ վերադարձնեմ նրա տված շնորհը: Ամեն ինչ պետք է իր տեղում լինի: Եթե գողացված է, եթե ես ինձ եմ դա վերագրում, արդեն սխալ է:
-Այսպիսի աֆորիզմ ունեք. «Արվեստի մեջ «իզմեր» մի՛ փնտրեք, այն ավելի մեծ է, քան հնարած «իզմերը»: Ամեն բան, ի վերջո, ինչ-որ դասակարգման, բնութագրման է ենթարկվում: Եթե ոչ «իզմերով», ապա ինչո՞վ, ինչպե՞ս պիտի բնութագրեն արվեստը, գեղանկարչությունը:
-Հենց իր ներքին աշխարհով: Վերցնենք, օրինակ, սյուրռեալիզմը: Այն ստեղծել են 19-րդ դարում արվեստաբանները: Ինչո՞ւ են ստեղծել, որովհետև հեշտ է խոսել դրա մասին: Իսկ եթե փակագծերը բացում ենք, «իզմերը» վերացնում ենք, արվեստի մասին խոսելը շատ է դժվարանում: Ինչպե՞ս կարելի է խոսել սիրո մասին, ծնունդի մասին: Եթե աշխարհիս երեսին կա ինչ-որ մեկը, որը կարող է ասել, թե ծնունդը, սերը, գեղեցիկը, Աստված որ «իզմին» են պատկանում, այդ ժամանակ ես կսկսեմ մտածել, թե որ «իզմին» է պատկանում կերպարվեստը: «Իզմերը» հնարված են, արվեստի հետ ոչ մի կապ չունեն: Դա մարդու մոտեցման հետ կապ ունի, հեշտացնում է նրա համար արվեստի, գրականության, ջազի և այլնի մասին արտահայտվելու խնդիրը: Ես արտահայտվում եմ կերպարվեստի միջոցով: Բայց խոսում եմ սիրո, գեղեցիկի, Աստծո շնորհի մասին: Արդյո՞ք դրանք «իզմեր» են: Չեմ կարծում:
-Ձեր գեղանկարչության ընդհանուր տրամադրության, հատկապես կերպարների մեջ շեշտադրված է արտիստիզմը: Ինչ-որ թատերային, հանդիսավոր-ցուցադրական բան կա դրանցում: Հասկանալի է, որ այս պարագայում իր դերն է խաղում բեմանկարչության, կինոնկարչության ոլորտում կատարած Ձեր աշխատանքը, բայց այդ ֆոնը տարածվում է նաև այլ գործերի վրա, անգամ գրքերի նկարազարդումների: Սրա արմատները որտե՞ղ փնտրել:
-Տեսածիս մեջ, քանի որ ես Թիֆլիսից եմ: Բանն այն չէ, որ դա չկա Հայաստանում: Պարզապես այն արվեստը, որը ծնվել է Թիֆլիսում, իր մեջ կրում է թատրոն: Այնտեղ գեղեցիկի մատուցման ձևն է ուրիշ, դրա նկատմամբ նրբանկատությունը, հոգածությունը, սրտի թրթիռը: Այս բաների շնորհիվ իմանում ես գեղեցիկի արժեքը: Երբ ես արդեն գիտակից էի, հասկանում էի, թե ինչ բան է գեղեցիկը, ապշում էի իմ մոր գեղեցկությամբ, տատիս գեղեցկությամբ: Տատս գլխարկ էր դնում, որը հատուկ նրա համար բերում էին Փարիզից: Բայց երբ նա եկեղեցում ծնկի իջավ և ինձնից էլ պահանջեց ծնկի գալ, ես ապշեցի: Տատս ինձ համար անհասանելի բարձրություն էր, ու ես տեսա, որ կա մի ավելի բարձր ուժ, որի առաջ իմ տատը ծնկի է գալիս: ՈՒ դա Աստված է: Այսպիսի բաներով եմ ես մեծացել Թիֆլիսում: Այնտեղ մատուցման ձևն է ուրիշ: Էդ թատրոնն այնտեղ ամեն քայլափոխի է հանդիպում: Թիֆլիսի հարսանիքը մի մեծ ծիսակատարություն է, ոչ թե ընդամենը ուտել-խմել: Սա մշակույթ է, ու, Աստված տա, որ մենք լինենք մեր մշակույթի տերը, մեր մեջ կրենք այդ աստվածային գանձերը: Չի կարելի սրբությանը ձեռք տալ: Չի կարելի ստեղծագործությանը ձեռք տալ, եթե դա ստեղծագործություն է: Ես անձամբ պետք է մտածեմ իմ մշակույթի տերը, դրա կրողը լինելու մասին: Ոչ թե քանդել, աղավաղել, այլ պահպանել, ցնծություն ապրել մեր ունեցածով: Եթե ունենք Գրիգոր Նարեկացի, Հովհաննես Թումանյան, Երվանդ Քոչար (թվարկել կարելի է երկար), սա մեզ համար ցնծություն պետք է լինի: Այդպիսի մարդիկ Աստծու դեսպաններն են Երկրագնդի վրա: Մենք պետք է արժանի լինենք այդ անունների կողքին կանգնելուն: Ես պետք է արժանանամ, որ գոնե մեկ անգամ Թումանյանի անունը տամ: Հիմա ով ինչ ուզում է, խոսում-անում է: Քանդում է, ուզում է «սարքել»: Ի՞նչն եք քանդում, Աստվա՜ծ իմ:

«ՄՈՑԱՐՏՆ ԻՄ ԼԱՎԱԳՈՒՅՆ ԸՆԿԵՐՆԵՐԻՑ ՄԵԿՆ Է»
-Երբ մտանք Ձեր արվեստանոց, առաջինը ներկայացրիք Մոցարտին նվիրված «Ռեքվիեմ» մեծադիր աշխատանքը` ասելով. «Ես այս գործը նվիրել եմ իմ բարեկամ Մոցարտին»: Փաստորեն, ջերմ հարաբերությունների մե՞ջ եք Մոցարտի հետ:
-Այո՛, Մոցարտն իմ լավագույն ընկերներից մեկն է: Երբ սկսում եմ նկարել, ինքը ներկա է լինում. ես լսում եմ դասական երաժշտություն: Քիչ առաջ խոսում էինք «իզմերի» մասին: Ես դասական ասելով նկատի ունեմ այն, ինչը մնայուն է: Ժամանակից դուրս է: Ինձ համար չկա ժամանակակից արվեստ հասկացություն: Արվեստ կա՛մ կա, կա՛մ չկա: Նույնն է, թե ասենք ժամանակակից սեր, ժամանակակից երեխա, ժամանակակից մայր… Դրանք բոլորը հնարած բաներ են: Ժամանակակից արվեստը ես ընկալում եմ որպես ժամանակավոր արվեստ. ինքը ժամանակի մեջ է ապրելու, ոչ` հավերժ: Իսկ Մոցարտը, Մինաս Ավետիսյանը, էլի շա՜տ շատերը դասական են, մնայուն են: Նրանց որ ժամանակի մեջ էլ նայես, արժեքավոր են, գրավում են քեզ: Եվ Մոցարտը մեկն է նրանցից, որոնց հետ ես ընկերություն եմ անում, որը ներկա է իմ աշխատանքների մեջ: Եվ նրա հետ ես ստեղծագործում եմ, նկարում: Պարզ է, որ պարտադիր է Աստծու ներկայությունը: Նկարել սկսում եմ աղոթքով: Հետո նոր գալիս են այն մարդիկ, որոնք իմ մեջ ապրում են, որոնց ես սիրում եմ, որոնց նկատմամբ անտարբեր չեմ: Դրանց շնորհիվ ես նկարում եմ ու, ցավոք, վերջում գրում եմ իմ անունը: Դա աբսուրդ է: Չի կարելի:
-Դուք Ձեր գործը գերադասում եք Ձեր անձից: Դա արվեստագետներին այնքան էլ բնորոշ չէ: Խնդիրներ չե՞ն ծագում այլ արվեստագետների հետ հարաբերվելիս: «Լռության սիմֆոնիա» ֆիլմում աշխատել եք ռեժիսորի` Վիգեն Չալդրանյանի և, փաստորեն, Ձեր կերպարը խաղացող Կարեն Ջանիբեկյանի հետ (Ձեր աշխատանքների հեղինակն է նկարիչ խաղացող Կարեն Ջանիբեկյանը): Փոխզիջման անհրաժեշտություն շա՞տ է ծագել:
-Այդ մասին չեմ մտածել: Հեշտ էր այնքանով, որ ես իմ գործն էի անում: Իմ գործը ոչ ոք չէր կարող անել: Ես նկարում էի: Միայն Կարեն Ջանիբեկյանին խնդրեցի, որ խնձորը վերցնի ձեռքը և կարմիր ներկ քսի ճիշտ տեղում: Աջ ու ձախ չքսի, որ նկարը փչացնի: Փա՜ռք Տիրոջը, Կարեն Ջանիբեկյանն արեց այն, ինչ ես էի ուզում: Նորմալ էր: Հեշտ է, երբ մտածում ես, որ ոչ թե դու ես այդքան լավը, այլ Աստված մտածում է, որ քեզ կարելի է այդ բեռը տալ: Ինչքան տված բեռը ծանր է լինում, այնքան ուրախանում ես, մարդ ես քեզ զգում ու գոհանում ես տրված բեռի համար: Օրինակ` այն, ինչ «Խորհրդավոր ընթրիք» աշխատանքս իր մեջ կրում է, ես այդքան չկամ, ես չեմ կարող ասել, թե ինքս եմ հասել դրան: Դա Աստված է տվել: Երևանում Հենրիկ Իգիթյանն իմ անհատական ցուցահանդեսը կազմակերպեց, և երեք օրում նկարներիս 75 տոկոսը գնեցին: Մնացել էր 3-4 նկար, ես ասացի, որ գնում եմ Թիֆլիս: Իգիթյանը զարմացել էր, հորդորում էր մի քանի օր ևս մնալ, էլի մարդիկ պիտի գային, նկարներս նայեին: Բայց ես տեսիլք էի ունեցել, տեսել էի այն, ինչ հիմա դուք տեսնում եք իմ արվեստանոցում` «Խորհրդավոր ընթրիքը»: Ես գնացի ու սկսեցի այս աշխատանքը: Փակվեցի, առանձնացա, սկսեցի աշխատել: Թիֆլիսում սկսածս ավարտեցի Երևանում: Այս գործն իր մեջ կրում է տիեզերքի գաղտնիքները: Ինձ համար բացում է տիեզերքը: Չորս տարի աշխատել եմ ու մեծ ուրախություն ապրել այն բեռի համար, որ ինձ տրվել է: Կարող էր և չտրվել: Շնորհը Աստված տալիս է, իսկ ի՞նչ է անում մարդ-արարածը: Եթե ճիշտ ճանապարհին է, էլի է տրվում, եթե շեղվում է, էլ չի տրվում:

«ԵՍ ՎՍՏԱՀ ԵՄ, ՈՐ ՄԵՆՔ ԵՐԲԵՔ ՀԵԹԱՆՈՍ ՉԵՆՔ ԵՂԵԼ»
-Դուք և Գրիգոր Մովսիսյանը համագործակցում եք: Պատմեք այդ մասին:
-Ես պատահականությանը չեմ հավատում: Մեզ ծրագրով ինչ-որ բան տրվում է: Մենք ընտրում ենք կամ չենք ընտրում: Կարծում եմ, որ Գրիգորին հանդիպելը շատ բան փոխեց իմ կյանքում: Ես ապշեցի, որ Վեհափառի պորտրետը պատվիրեց: Մարդիկ իրենց, ընտանիքի անդամների պորտրետներն են պատվիրում: Իսկ Գրիգորը պատվիրեց Վեհափառինը: ՈՒ նկարեցի այնպես, ինչպես ես էի զգում: Վեհափառը շատ հավանել էր այն: Գրիգոր Մովսիսյանի «Վահագնի ծնունդը կամ մեր Տեր Հիսուս Քրիստոսի երկրորդ գալուստը» գրքի մասին կուզենայի խոսել: Մեր թվարկությունից առաջ մինչ այսօր մեր շուրթերին է «Վահագնի ծնունդը» հրաշալի բանաստեղծությունը, որի իմաստը չէինք հասկանում: Գրիգոր Մովսիսյանի միջոցով Աստված բացեց այդ բանաստեղծության իմաստը, մի բան, որ ցնծություն է մեզ համար: Ապշեցնող էր նաև խորանի վարագույրի պատվերը, որ ստացա Գրիգորից: Փաստորեն, այդ վարագույրով բացահայտվեց մեր եռագույն դրոշի էությունը: Ես վստահ եմ, որ մենք երբեք հեթանոս չենք եղել: Այն ամենից, որ բերել-կպցրել էին մեզ, մենք ազատվեցինք Գրիգոր Լուսավորչի շնորհիվ: Ինչպե՞ս կարող է հրաշալի ճարտարապետություն, գրականություն ունեցողը կրակը վառել ու երկրպագել կրակին: Սովորական կրակին, որը կարելի է ջրով հանգցնել: Բա ո՞ւր է Աստված: Մենք երբեք կրակապաշտ չենք եղել: Այսօր մոմը վառում ենք ոչ թե նրա համար, որ կրակապաշտ ենք, այլ որ աղոթենք: Դա ընդամենը սիմվոլիկա է. ոչ թե մոմին ենք աղոթում, այլ Աստծուն: Սադհու Սունդար Սինգհի «Տիրոջ ոտքերի մոտ» գրքի վրա աշխատանքը մեկ ուրիշ կարևոր հանգրվան էր իմ ու Գրիգորի համագործակցության դաշտում: Ես կուզենայի, որ մենք շատ ունենայինք Մանթաշովի, արվեստ հովանավորողների նման մարդիկ, որպեսզի նրանք պատվիրեին արվեստի գործեր, ու մենք ունենայինք Վատիկանի նման հարստություն, մեր երկիրը լցվեր այդպիսի արժեքներով: Գրիգորն իմ ընտանիքի քավորն է, բայց իր տանը կախված իմ բոլոր աշխատանքները նա գնել է, երբեք թույլ չի տալիս, որ շահագործվի մեր քավոր-սանիկ հարաբերությունը: Շատ հանգամանքներ կան, որոնց առկայությունը կարևոր է իմ ստեղծագործական աշխատանքում: Ես յուրօրինակ հարաբերություններ ունեմ իմ աշխատանքային միջավայրի ամեն մի առարկայի հետ: Օրեր առաջ մի վրձին ձեռքիցս ընկավ, ես նրանից ներողություն խնդրեցի: Կամ` մի վրձինը վերցնում եմ, որ աշխատեմ, կողքի վրձինը թույլ չի տալիս, կարծես ուզում է, որ իրենով աշխատեմ: Շատ հետաքրքիր հոգեվիճակներում եմ աշխատում, ապրում: Շատ անգամ ուզում եմ ուրախությունից ոռնալ, որ ծնվել եմ, կամ, սիրում եմ, տեսնում, գնահատում, կարողանում եմ չլռել գեղեցիկի մասին, քիթս բարձր ման գալ, որովհետև աշխարհի ամենագեղեցիկ աղջիկները հայուհիներն են: Մենք պետք է մեծարենք, բարձրացնենք մեր աղջիկներին, քանի որ իրենք են մարդ ծնում, կյանք արարում: Ես գեղեցիկը տեսնելիս չեմ կարողանում լռել: ՈՒ փա՜ռք Աստծու, կինս դա նորմալ է ընդունում: Նրա ներկայությամբ այս բաների մասին շատ ավելի ազատ եմ խոսում: ՈՒ շնորհակալ եմ նրան, որ ինձ երբեք չի խանգարում: Կնամեծար լինելը մի առանձնահատուկ բան է, հրաշք բան է: Թիֆլիսում մի լուսանկարիչ կար` Յուրա Մեչիտովը: Փարաջանովի լուսանկարիչն էր: Մի անգամ եկել էր Երևան, խոսում էինք Թիֆլիսի մասին, ու ես նրան կեսկատակ-կեսլուրջ ասացի. «Գիտե՞ս, ես երբ դարձա նկարիչ: Երբ Մեյդանի բաղնիքի պատին բացած անցքից տեսա կնոջ մերկ մարմինը»: Նա ասաց, որ ինքն այդ բանը չի արել: Ասացի. «ՈՒրեմն դու թիֆլիսեցի չես»: Այսպիսի պատմություններով, դրանց շնորհիվ ապրած ցնծությամբ է հարստանում արվեստագետը:

Զրույցը վարեց
Կարինե ՌԱՖԱՅԵԼՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 3311

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ